Autoveron poistaminen on tietulleja tehokkaampi päästöleikkuri

Maan hallituksen ohjelmaan tavoitteeksi kirjatut tietullit näyttävät etenevän valmistelussa. Se on ongelmallista, sillä liikenteen ja autoilun verotus on kokonaisuudessaan murroksessa. Osaratkaisut eivät ole toivottuja.

Tietullien käyttöönotto tarkoittaisi, että autoilija maksaisi jatkossa autolla töihin menosta maksua, ikään kuin työssäkäyntiveroa, jonka suuruudeksi esimerkiksi Uudellamaalla on arvioitu jopa 1500 euroa vuodessa.

Tietulleja on perusteltu sillä, että tieliikenteen osuus on ylivoimaisesti merkittävin Suomen liikennepäästöistä. Näkemys siitä, että päästöjä pystyttäisiin tehokkaimmin hillitsemään juuri autonkäyttäjiin kohdistetuilla tietulleilla eli ruuhkamaksuilla, on irti liikenteen verotuksen kokonaisuudesta.

Tieliikenteen päästöjä tulee alentaa. Ne tulee jopa puolittaa vuoteen 2030 mennessä, mutta tarjottu keino on väärä. Sellaista keinoa ei tule valita, jossa rangaistaan niitä, jotka tarvitsevat autoaan työssään tai joille julkinen liikenne ei ole edes vaihtoehto.

Miksi rakentaa lisää kannustinloukkuja niille, joiden palkkataso on matala?

Päästöjen vähentämisessä kaikkein oleellisinta on vähentää fossiilisia polttoaineita ja uusia autokantaa nykyistä nopeammin. Suomessa ajetaan vanhemmilla autoilla verrattuna muihin Euroopan maihin. Syy tähän on erityisesti liian korkea autovero, joka kannustaa hankkimaan hyvin varusteltuja vanhoja tuontiautoja.

Jos autoverosta ei luovuta, vanhojen autojen vyöry Suomeen jatkuu siitä syystä, että tuontiautosta ei voi periä enemmän autoveroa kuin on jäljellä vastaavanlaisessa kotimaisessa autossa. Vero arvioidaan ensirekisteröintipäivän perusteella, eikä mikään uusi laki voi sitä takautuvasti muuttaa.

Verotusta tulisikin uudistaa niin, että luovutaan korkeasta auton hankintaverosta esimerkiksi neljän vuoden siirtymäkauden aikana ja vain osa autoverosta lisätään ajoneuvoveron perusveroon. Tällä transaktiolla saamme autokantaa uusittua ja samalla kansainvälistämme suomalaisen autokaupan.

Liikenne sähköistyy ja autoteollisuus kehittää vauhdilla vähäpäästöistä teknologiaa. Suomen ei kannata vapaaehtoisesti julistautua vanhojen autojen hautausmaaksi pitämällä kynsin hampain kiinni vääränlaisesta autoveron rakenteesta. Tulijoita hautausmaalle nimittäin riittää eikä se ole ihmisten vika, vaan poliitikkojen, jotka eivät hahmota toimintaympäristön merkittävää muuttumista.

Pia Kauma

kansanedustaja (kok), Espoo

Markku Eestilä

kansanedustaja (kok), Iisalmi

Kauppalehti: 2.11.2020

Jaa tämä artikkeli somessa:
TwitterFacebookLinkedIn